1. De reis - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Niek & Elina Besuijen - WaarBenJij.nu 1. De reis - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Niek & Elina Besuijen - WaarBenJij.nu

1. De reis

Door: Elina

Blijf op de hoogte en volg Niek & Elina

14 Juli 2017 | Vietnam, Nha Trang

14 juli begon onze reis naar Vietnam. Totaal onvoorbereid gingen we op pad. We waren zo druk geweest met het voorbereiden van de bruiloft dat het voorbereiden van de vakantie er helemaal bij ingeschoten was. De enige planning die we hadden, hebben we woensdag avond binnen een half uurtje gemaakt. Op backpackers forums de must sees bekeken, en een hotelletje geboekt voor de nacht dat we aankwamen. Oja, ook nog een treinreis geboekt na aankomst, Vietnam is een heel lang, dun, uitgestrekt land van bijna 4000 km lang, en we willen veel zien in relatief korte tijd. De rest regelen we lekker van dag tot dag vanuit Vietnam.
Zelfs een visum vergeten aan te vragen, gelukkig konden we nog kiezen voor een Visa on Arrivel.
Om 03:00 stond de wekker, de laatste toilletspulletjes inpakken, smoothies maken, huisje chekken. (schoon) vader Johan bracht ons naar Schiphol, waar we gelukkig ruim van te voren aankwamen. Alles verliep heel vlotjes, onze backpacks konden we snel afgeven, en we waren zo door de douane. Het avontuur kon beginnen. Eerst een kort vluchtje van anderhalf uur naar München. Daar moesten we 3 uurtjes wachten op de volgende vlucht; Munchen - Bangkok. Die vlucht duurde 9,5 uur. Het was heel fijn dat we in Bangkok even lekker konden lopen en bewegen, we moesten daar 2 uur wachten, die vlogen voorbij. Toen weer overstappen in het laatste vliegtuig, op naar onze eindbestemming ; Saigon ( Ho Chi Min. ) Dit laatste vluchtje duurde ookweer zo'n anderhalf uur. Op wat turbelentie na verliep de reis zeer voorspoedig. Ophalen van de visa's gelukkig ook na het aftikken van de nodige dollars. We verlieten het vliegveld, en werden overvallen door de hitte, drukte, en de oude vertrouwde Azië geur. Veel tijd om even rond te kijken was er niet, want we moesten de trein halen naar onze eerste bestemming; Nha Trang.
Dus vanuit het vliegveld stapten we direct de taxi in, die ons naar het station bracht. Onderweg genoten we al weer gelijk van het typische Aziatische verkeer; auto's , fietsers, motoren, en vooral heel veel scooters. Alles rijdt door ekaar, soms ook tegen het verkeer in. Als je wilt inhalen toeter je om te waarschuwen, dus je hoort niet anders dan een hoop getoeter. Gezinnen van soms zelfs 4 personen zitten samen op 1 brommer, verrassend genoeg werkt het nog ook. Brommers zijn bepakt en bezakt met de meest gekke dingen, kooien met kippen, stapels hout, levensmiddelen, kleren. Het blijft allemaal nog keurig liggen ook. Het enige wat we hier misten waren de Tuk Tuks die je in Thailand en Indonesië veel zag.
Precies volgens schema kwamen we aan op het station. In middels bijna 30 uur geleden van huis vertrokken, dus best een beetje moe. We hadden allerlei verschillende verhalen gehoord over de trein in Vietnam, maar onze 2e klas vier persoonscoupe viel niet tegen. Allebei een bedje van boven. Onder ons een Vietnamese moeder met haar 2 kleine dochtertjes van een jaar of 6&8 die op bezoek gingen bij oma. Deze meisjes spraken echt perfect engels en waren eerst een beetje terughoudend maar eigenlijk heel nieuwgierig naar ons. De rest van de lokale bevolking spreekt tot nu toe trouwens echt amper engels. Het grootste gedeelte van de treinreis hebben we geslapen, omdat we redelijk uitgeput waren en je niet echt naar buiten kon kijken. Na 5 uur werden we wakker en hebben we onze eerste Vietnamese maaltijd genoten in de trein; een soort kool achtig soepje met rijst, een omlet, tofu en salade. Prima maaltje voor €2,-! Nog wat gelezen, weer 2 uur verder dan eindelijk aangekomen op onze eerste verblijfplaats in Nha Trang. In totaal zijn we bijna 38 uur onderweg geweest, maar dat hebben we er helemaal voor over!