5. Hué - Reisverslag uit Hái Vân Thôn, Vietnam van Niek & Elina Besuijen - WaarBenJij.nu 5. Hué - Reisverslag uit Hái Vân Thôn, Vietnam van Niek & Elina Besuijen - WaarBenJij.nu

5. Hué

Door: Elina

Blijf op de hoogte en volg Niek & Elina

22 Juli 2017 | Vietnam, Hái Vân Thôn

22-23 juli
Om 10:00 werd onze motor scooter afgeleverd voor ons hotel. Onze backpacks gaven we af als borg en werden lekker achteraan gestuurd, hoefden we daar niet mee te sjouwen. Omdat ik nog maar een paar maanden mijn rijbewijs heb, en het nog niet aandurfde in het chaotische verkeer in Vietnam, en ook gewoon omdat Niek het wél heel erg leuk vindt daar te rijden, ging ik lekker achterop. Voor Niek niet onbekend lekker rondscheuren op de scooter! Zo heb ik hem 9 jaar geleden als pizzabezorger ontmoet. We waren goed voorbereid; heeel dik ingesmeerd, water en zonnebrand in de aanslag, via google maps hadden we in het hotel de route gedownload. Onze route begon over een ongeasfalteerde weg, met dikke bulten en kuilen erin. Uitzicht over mooie rijstvelden, waterbuffels langs de weg. Vervolgens een heel stuk over de highroad waar we gemiddeld 100 reden, tussen de (vracht) auto's, bussen, andere scooters, fietsers. Het werd steeds drukker en plosteling reden we dwars door Dannang, een van de grotere steden in Vietnam. Dat was goed opletten maar wel erg gaaf. Ondertussen zagen we flink zwart van al het stof en de uitlaatgassen.
Langzaam maar zeker kwamen we dichter bij de kust en reden we omhoog, de berpas (Hai Van Pass) in. Wat was dit gaaf zeg, zoooo'n bijzonder mooi uitzicht. Als we naar beneden keken, zagen we aan de ene kant de zee, met daarnaast groen landschap/jungle en daar tussendoor liep de treinrails. Aan de bergkant was het waanzinnig mooi groen, waren prachtige rotsen en watervallen. Er liepen koeien en geiten langs de weg. Helemaal bovenop stopten we even om onze benen te strekken en van het uitzicht te genieten. Naar beneden rijdend kwamen we een paar hele vette haarspeldbochten tegen (hier hebben ze ook een uitzending van Top Gear opgenomen.) Het was een heerlijk avontuurlijk ritje! Nog een stukje over de high road en door de zandweggetjes en we arriveerden in de stad Hué. We hadden een hele leuke hostel gevonden via booking waar we wel gewoon een eigen kamer hadden. We werden super vriendelijk ontvangen met een belangstellend praatje, fruit en ijsthee. Er werkten mensen met allerlei verschillende nationaliteiten, waaronder ook een jongen uit Oostkapelle. Het zag er heel relaxed uit allemaal. Even bijkomen van de reis, lekker wat eten en drinken. Beetje rondkijken in de omgeving. Om half 6 werden onze backpacks ook afgeleverd dus konden we lekker douchen en al het zand en uitlaatgassen van ons afwassen. Daarna gingen we weer de toeristische attracties bezoeken. We liepen over een hele lange brug over een hele brede rivier (parfume river) naar "de verboden stad." onderweg kwamen we veel sporen uit de oorlog tegen. De verboden stad is een oud keizerijk van een keizerlijke familie. Verboden stad heet zo, omdat het vroeger verboden was voor alle gewone burgers. Het is in de oorlog gebombardeerd, maar Unesco heeft het weer opgebouwd. Het is een immens groot complex, erg bijzonder om hier gewoon rond te kunnen lopen en kijken en dan te bedenken dat dit allemaal van 1 familie is geweest. Er werden verschillende shows opgevoerd waar we er 2 van hebben bekeken. Rond een uur of 21:00 besloten we er een eind aan te breien, er was zeker nog meer te zien maar we hadden honger en moe van de reis. We kozen een knus restaurantje uit en sloten de dag af met een lekkere cocktail in een naastliggend cafe. Morgen hebben we weer een reisdag voor de boeg!